διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών

Για μια ακόμη φορά τίθεται ένα πραγματικά σοβαρό θέμα , αυτό της διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών στο Γυμνάσιο και οι αντιδράσεις είναι από σπασμωδικές έως υστερικές. Κείμενα διαμαρτυρίας από την Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων, ψηφίσματα και άλλα ψηφίσματα ..
Για μια ακόμη φορά επιβεβαιώνεται η αρχική μου υποψία πως έχουμε χάσει το μέτρο. Δεν ξέρουμε να συνομιλούμε, μονάχα να ουρλιάζουμε.
Τα αγαπώ τα αρχαία ελληνικά . Αυτή η αγάπη με έκανε φιλόλογο. Αγαπώ την ουσία τους όμως. Και η ουσία τους είναι η δομή αυτής της γλώσσας σίγουρα, μα και το τι λένε αυτά τα κείμενα. Το πνεύμα των αρχαίων Ελλήνων.
Έχετε ξεφυλλίσει τα βιβλία των αρχαίων ελληνικών του Γυμνασίου; Έχετε μπει στον κόπο να διδάξετε αυτά τα κείμενα ; Έχετε πασχίσει να ξυπνήσετε το ενδιαφέρον των μαθητών σας γι' αυτά;
Τα βιβλία του Γυμνασίου είναι επιεικώς άθλια. Η ύλη της γραμματικής και του συντακτικού δυσβάσταχτη για το μυαλό και την καρδιά παιδιών δώδεκα και δεκατριών χρόνων, η αποσπασματικότητα των κειμένων το μόνο που επιτυγχάνει είναι να επιτείνει τη σύγχυση σε μαθητές και καθηγητές, και η ουσία πουθενά .
Τα παιδιά μας τελειώνουν το Γυμνάσιο και έχουν διδαχτεί την Οδύσσεια και την Ιλιάδα του Ομήρου και την Ελένη του Ευριπίδη.
Παράλληλα βέβαια έχουν πασχίσει - μάταια- να μάθουν αρχαία ελληνικά. Και το μόνο που έχουν καταφέρει - μετά από τρία χρόνια- είναι να τα μισήσουν. Να έρχονται στο Λύκειο με το παράπονο : " Ωχ !! Πέντε ώρες αρχαία; Πώς θα την παλέψουμε; "
Και αν έχουν την τύχη να σταθεί δίπλα τους ένας φιλόλογος που πραγματικά γνωρίζει την ψυχή των κειμένων αυτών , τότε πράγματι, μπορεί μαγικά όλα να αλλάξουν.
Ερχόμαστε στην ουσία λοιπόν.
Πόσοι από αυτούς τους φιλολόγους που διαμαρτύρονται για την κατάργηση του μαθήματος των αρχαίων ελληνικών μπορούν να σταθούν απέναντι στον μαθητή, να τον κοιτάξουν στα μάτια και να του πουν: " Αυτά τα κείμενα που τώρα σου φαίνονται δύσκολα και δίχως ουσία , εγώ είμαι εδώ για να σε βοηθήσω να τα δεις αλλιώς. Θα σε πάρω από το χέρι και θα σου λύσω τις απορίες. Είναι εύκολο . Θα δεις. Μονάχα ένα βήμα τη φορά. "
Ας είμαστε ειλικρινείς.
Κάτι πρέπει να αλλάξει.
Και πρώτα απ΄ όλα να αυξηθούν οι ώρες διδασκαλίας μεταφρασμένων αρχαίων ελληνικών κειμένων. Η απολογία του Σωκράτη, οι ιστορίες του Ηροδότου, αποσπάσματα από τον Θουκυδίδη , ο Σοφοκλής και ο Αισχύλος . Είναι τόσο μεγάλος ο πλούτος της αρχαίας ελληνικής γραμματείας .
Και κάτι ακόμη που κανείς δεν τολμά να θίξει. Αρχαία ελληνικά θα έπρεπε να διδάσκουν μόνο όσοι έχουν τελειώσει το κλασικό τμήμα. Όσοι δηλαδή τα έχουν σπουδάσει. Ξέρουμε καλά τι γίνεται με τις αναθέσεις των μαθημάτων. Κανείς δε φωνάζει γι' αυτό.
Συντεχνιακή λογική από τη μια , λογική μπακάλικου από την άλλη.
Και υποκρισία .. απίστευτη υποκρισία..

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

επική ειρωνεία

Κράχτες

Νικολάι Σταβρόγκιν